中文天天读-15: 我就知道你会这么做!

by Min Min
  • This is the 15th article from 中文天天读.
  • If you can understand this article, try to write it in English at the comment section.

吃苹果的时候,你喜欢大的还是小的?为什么?课文中的哥哥和弟弟又是怎么做的呢?

王太太有两个儿子,小的五岁,大的七岁。一个星期天的上午,她正在洗衣服,小儿子走过来说:“妈妈,我想吃糖。”

王太太想了想说:“糖吃多了对牙不好,吃苹果吧,一个给哥哥。”说完,给他两个苹果。这两个苹果一个大,一个小。小儿子把小的给了哥哥,大的留给了自己。

哥哥看到弟弟的苹果大,就对弟弟说:“自己挑大的太自私了。要是妈妈给我这两个苹果,我一定把大的给你。”

“我就知道你会这么做,”弟弟回答说,“所以我拿了大的。”

[Audio clip: view full post to listen]

Words / Phrases:
1.
太太
tài tài
[Audio clip: view full post to listen]:Mrs (a form of address for
married women), madam
2.
táng
[Audio clip: view full post to listen]:sweets, candy
3.
[Audio clip: view full post to listen]:tooth
4.
留给
liú gěi
[Audio clip: view full post to listen]:reserve…for, keep…for
5.
tiāo
[Audio clip: view full post to listen]:choose, pick
6.
自私
zì sī
[Audio clip: view full post to listen]:selfish

语言点 Language Points

要是
If

“要是” is a conjunctive word used to indicate “assumption”, similar in meaning to “如果”.
要是妈妈给我这两个苹果,我一定把大的给你。
If Mum gave me these two apples, I would definitely give you the bigger one.

Example:
(1) 要是我有很多钱,我想去上海玩儿一个月。
(2) 要是明天下雨,我们就不去长城。

一定
Definitely

“一定” is an adverb used to indicate “resolutely”,”must”..
要是妈妈给我这两个苹果,我一定把大的给你。
If Mum gave me these two apples, I would definitely give you the bigger one.

Example:
(1) 明天有考试,同学们一定不要迟到。
(2) 如果妈妈生病了,我一定马上回国。

source:《中文天天读 – 奇妙的中文2A》
Foreign Language Teaching And Research Press
slow-chinese.com

Comments

Popular Posts